Nowe koszulki reprezentacji

Krótki rękawek, numer zawodnika na plecach i emblemat federacji/kraju oraz ewentualne logo sponsora umieszczone zazwyczaj na froncie – tak wyglądają współczesne reprezentacyjne koszulki piłkarskie. Ale co dla nas jest oczywistością, kiedyś tak oczywiste nie było, a koszulki kadr narodowych przeszły – i nadal przechodzą – nieustanną ewolucję. Jednocześnie ten prosty w konstrukcji kawałek materiału fascynuje ludzi po dziś dzień.

Współczesne koszulki piłkarskie są wykonane z nowoczesnych, lekkich i wytrzymałych materiałów. Ale nie zawsze tak było. Pierwotnie koszulki tkano z bawełny, co sprawiało, że były stosunkowo ciężkie, zwłaszcza gdy w trakcie meczu padał deszcz. Pierwsze „wykorzystanie” koszulki piłkarskiej na boisku miało miejsce w 1928 roku, podczas meczu Chelsea vs. Arsenal. W roku wybuchu II wojny światowej (39’) Międzynarodowa Rada Piłkarska (International Football Association Board) podsunęła pomysł numerowania piłkarzy, który z małymi zmianami znamy do dzisiaj. Ta sama organizacja IFAB zadbała również o unormowanie tego, czym jest koszulka piłkarska.

Same koszulki zyskały sławę po Mistrzostwach Świata w Szwajcarii, w trakcie których zawodnicy mieli przypisane numery do pozycji na boisku i widniały one właśnie na nich. Od tego czasu każdy prawdziwy kibic mógł utożsamiać się ze swoją ulubioną „dziewiątką” (pomocnik) „jedenastką” (napastnik) czy „jedynką” (bramkarz) Z kolei nazwiska gracza – coś co dzisiaj wydaje się nam nieodłącznym elementem koszulki piłkarskiej – pojawiły się dopiero w 1993 roku, z okazji finału angielskiej Premiership. Bardzo szybko pomysł ten przejęła Europa (93-94) i reszta futbolowego świata.

Gwałtowna popularność koszulek reprezentacyjnych rozpoczęła się w 1994 r. po Mistrzostwach Świata w USA, gdzie po raz pierwszy zastosowano w Ameryce pomysł z umieszczaniem na nich nazwisk piłkarzy. Wraz z objawianiem się nowych talentów i futbolowych gwiazd, popularność koszulek – również reprezentacyjnych – nieustannie rośnie. Dlaczego „zwykła” koszulka reprezentacyjna generuje tak duże emocje?

Po pierwsze stanowi obiekt westchnień kibiców futbolu na całym świecie. Ci pragną posiadać w swojej kolekcji aktualną koszulkę reprezentacyjną, bo to najbardziej prestiżowy atrybut prawdziwego każdego szanującego się fana. Koszulki klubowe przywiązują fanów do danego zespołu oraz zawodnika i są wyrazem miłości do klubu. Natomiast koszulki reprezentacyjne to już scalanie i jednoczenie kibiców na skalę krajową. Bo gdy gra np. nasza reprezentacja Polski to wiadome jest, że „wszystkie ręce na pokład” i kadrę wówczas niesie „wspólny” doping polskich kibiców. Piłkarskie reprezentacje narodowe swoje najnowsze stroje zaprezentowały z okazji Mistrzostw Świata w Katarze 2022.

Bo jak wiedzą kibice piłki (oraz zauważają panie, ponieważ mają oko do nowinek modowych) nowe wzory/modele koszulek są zazwyczaj prezentowane z okazji ważnych międzynarodowych imprez piłkarskich, na czele właśnie z mistrzostwami świata i Europy. Tak, zgadzamy się – to może trochę przypominać swoisty cykliczny pokaz piłkarskiej mody, ale ma swoje zalety. Prezentacja nowych kolekcji to jednocześnie doskonała okazja dla sponsorów technicznych kadr narodowych na podniesienie swojego prestiżu i wartości marketingowej. To przekłada się na większe zyski tychże – zwłaszcza gdy drużyna jest rozpoznawalna lub należy do światowej czołówki, jak np. Niemcy, Argentyna, Brazylia, Francja, Hiszpania czy Holandia.

Na koszulki reprezentacyjne piłkarskich potęg zwraca uwagę cały świat. Zdarza się też tak, że świetna postawa turniejowych „czarnych koni” pozwala ich do tej pory nieznanym lub mało rozpoznawalnym sponsorom technicznym przebić się do świadomości masowego kibica i stać się atrakcyjnym partnerem biznesowym dla większych marek. W skrócie – im zawodnicy grają lepiej, tym więcej korzysta na tym sponsor techniczny danej reprezentacji.

Ale koszulki – co przecież na pierwszy rzut oka wydaje się oczywiste, ale jest niezauważane, właśnie z racji pozornej oczywistości – także wpływają na samych piłkarzy. Ci – jak każdy człowiek – mają swoje gusta i upodobania, a te przekładają się na emocje. Jak łatwo odgadnąć, zawodnik, który dumnie nosi podobający mu się strój niejako czuje się zmobilizowany do lepszej gry. Aspekt „mobilizujący” koszulki reprezentacyjnej widać zwłaszcza w przypadku kadrowych debiutantów, którzy z dumą po raz pierwszy w życiu wybiegają na piłkarskie boisko w narodowych barwach. To sam w sobie niezwykły honor i zaszczyt, który każdego szanującego swój kraj piłkarza napawa nieskrywaną dumą.